Disse Macene får ikke macOS 27
Apple har allerede bekreftet at macOS 27 ikke vil støtte minst fire Mac-modeller når det oppdaterte OS-et, som får finpuss, lanseres i september med de første betaene neste måned. Det markerer et historisk skifte: for første gang blir macOS eksklusivt for Apple silicon-maskiner.
Farvel til Intel-Mac
macOS 27 presenteres på WWDC om noen uker, men Apple varslet allerede på fjorårets WWDC at dette ville skje. Selskapet opplyste den gang at macOS Tahoe ville bli den aller siste versjonen med støtte for Intel-baserte Mac-maskiner.
Det betyr at følgende fire modeller, de siste Intel-Mac-ene som støttes av macOS Tahoe, ikke vil kunne installere macOS 27: freshyourfeel.org
- MacBook Pro (16 tommer, 2019)
- MacBook Pro (13 tommer, 2020, fire Thunderbolt 3-porter)
- iMac (2020)
- Mac Pro (2019)
Apple Silicon Macer er trygge foreløpig
Det er lite sannsynlig at andre modeller mister støtten i samme omgang. Apple Silicon-maskiner, inkludert M1, forventes å ha minst et par år med programvareoppdateringer igjen.
På iPhone-fronten tegner det seg et lignende bilde: rykter tyder på at iOS 27 på tilsvarende vis vil droppe støtten for fire iPhone-modeller til høsten som ITavisen tidligere har rapportert.
Bruker du fortsatt en Intel-Mac? Da er macOS Tahoe siste stopp, og oppgraderingstiden nærmer seg kanskje. Vi får se om Apple avslører noe spennende i macOS 27 som blant annet får finpusset grensesnitt og feilrettinger.
Legg oss til som en prioritert Google-kilde for å få ITavisen-nyheter først!
Få med deg de viktigste teknologinyhetene først
Optimalisert for din Google Discover-feed
Slik slipper du å gå glipp av avsløringer, tester og guider
100 % gratis og gjøres med ett enkelt klikk
Microsoft spørger Xbox-fans, hvad de ønsker, og får et rungende "EKSKLUSIVT" som svar
Det begynder at føles som om, vi hver anden dag får noget nyt og publikumsvenligt fra den nye Xbox-boss, Asha Sharma, og denne tirsdag er ingen undtagelse (seriøst, denne artikel er en uge gammel og begynder allerede at føles forældet). For få timer siden blev det annonceret via Xbox Wire, at Microsoft nu lancerer "et nyt sted til at indsamle din feedback og gøre den mere synlig", en slags digital forslagkasse, om man vil.
Forudsætningen for Xbox Player Voice-initiativet er, at du skal kunne give dine tanker til kende om forskellige emner, og at det ikke bare skal føles som at råbe ud i tomrummet, men at dine tanker faktisk skal blive hørt. Idéen er, at du vil kunne:
Efter at tjenesten havde været oppe og kørt i fem timer, havde tusindvis af gamere allerede delt deres feedback og begyndt at stemme om fællesskabets topprioriteter for Xbox, hvor det vigtigste punkt næppe vil overraske nogen, undtagen måske Microsoft:
Klik på dette link, hvis du vil sige noget og dele din mening om, hvad Xbox (eller XBOX, som Microsoft nu vil have os til at skrive) bør prioritere fremover.
Skådespelarbyte i Harry Potter: Ny skådespelerska tar över som Ginny Weasley
Sent i år är det premiärdags för den nya HBO-serien om Harry Potter, vilken utlovats vara en mer trogen tolkning av J.K. Rowlings älskade trollkarlsuniversum. Här kommer vi få träffa en ny skara skådespelare som ska porträttera bland annat Harry Potter, Hermione Granger och Ron Weasly - samt såklart sistnämndas familj.
Även om alla i familjen Weasly är att betrakta som essentiella karaktärer för storyn, samt några av de största birollerna, så är Rons lillasyster Ginny lite extra viktig (ni som vet, ni vet). Hon spelas av Gracie Cochrane, men när säsong två ska spelas in kommer hon inte längre vara med, utan har då ersatts av någon annan.
Via Deadline meddelas att hon hoppat av utan någon närmare förklaring, men hennes familj skriver:
"Due to unforeseen circumstances Gracie has made the challenging decision to step away from her role as Ginny Weasley in the HBO Harry Potter series after season one. Her time as part of the Harry Potter world has been truly wonderful, and she is deeply grateful to Lucy Bevan and the entire production team for creating such an unforgettable experience. Gracie is very excited about the opportunities her future holds."
Ordvalet får det att låta som att hon kanske kommer fortsätta skådespela, men då kommer det alltså inte vara i närheten av Hogwarts. Säsong två börjar spelas in under hösten, och innan dess lär vi ha fått besked om vem som kommer axla rollen som Ginny.
Besetzungswechsel in Harry Potter: Neue Schauspielerin übernimmt die Rolle von Ginny Weasley
Später in diesem Jahr soll die neue HBO-Serie basierend auf Harry Potter Premiere feiern und verspricht, eine getreuere Adaption von J.K. Rowlings geliebtem Zaubereruniversum zu sein. Hier lernen wir eine neue Besetzung von Schauspielern kennen, die Harry Potter, Hermine Granger und Ron Weasley spielen werden – sowie natürlich dessen Familie.
Obwohl jeder in der Familie Weasley als unverzichtbare Figur für die Geschichte gilt und alle große Nebenrollen haben, ist Rons kleine Schwester Ginny etwas besonders wichtig (diejenigen unter euch, die es wissen, wissen das). Sie wird von Gracie Cochrane gespielt, aber wenn die zweite Staffel in Produktion geht, wird sie nicht mehr Teil der Besetzung sein, da sie durch jemand anderen ersetzt wurde.
Deadline berichtet, dass sie die Serie verlassen hat, ohne eine ausführliche Erklärung zu geben, aber ihre Familie schreibt:
"Aufgrund unvorhergesehener Umstände hat Gracie die schwierige Entscheidung getroffen, nach der ersten Staffel von ihrer Rolle als Ginny Weasley in der HBO-Harry-Potter-Serie zurückzutreten. Ihre Zeit als Teil der Harry-Potter-Welt war wirklich wunderbar, und sie ist Lucy Bevan und dem gesamten Produktionsteam zutiefst dankbar, dass sie ein so unvergessliches Erlebnis geschaffen haben. Gracie ist sehr begeistert von den Möglichkeiten, die ihre Zukunft bietet."
Die Formulierung lässt es so klingen, als könnte sie weiterspielen, aber es wird einfach nicht in der Nähe von Hogwarts sein. Die Dreharbeiten zur zweiten Staffel beginnen diesen Herbst, und bis dahin sollten wir eine Ankündigung darüber haben, wer die Rolle der Ginny übernehmen wird.
Rivals wanting Tottenham relegated can be ‘big motivation’, insists De Zerbi
Spurs need a draw at Chelsea to effectively secure safety
‘It’s good to imagine celebrating the win in their stadium’
Roberto De Zerbi says the idea that “everyone wants Tottenham relegated” ought to motivate his players as they look to set aside the club’s dismal record against Chelsea at Stamford Bridge to get the result they need to stay up.
Spurs have won once at Stamford Bridge since 1990 but they need only a draw on Tuesday night to all but ensure they survive in the Premier League and West Ham go down.
Continue reading...